(NÖROGELİŞİMSEL TERAPİ)
Bobath Terapisi (nörogelişimsel terapi), tüm dünyada yeni doğan döneminden sonraki fizyoterapi yaklaşımlarında temel olan bir terapi yöntemidir. Bilimselliği yüksek olan bu yöntem, Serebral Palsi (SP)’li çocuklar başta olmak üzere doğuştan hareket bozukluğu olan bebek ve çocuklar ile duyu motor bozukluklarına neden olan farklı tablolarda yaygın olarak kullanılmaktadır.
Bobath Konseptinde bireysel motor fonksiyon bozukluklarının analizi yapılarak fonksiyonel sınırlılıklara karar verilir. Bobath Terapi konseptinde; doğru hareketi açığa çıkarmak için uygun tutuş teknikleri, ağırlık aktarma, derin duyu, işitsel ve görsel stimülasyon ve fasilitasyon teknikleri kullanılır. Fasilitasyon tekniği ile vücudun kendi kendini ve ortamda vücudunu algılamasını, hareketi değiştirmeyi, vücut kısımlarının hissedilmesi sağlanır. Ayrıca terapötik tutuşlar ve pozisyonlamalar ile tonus regülasyonu düzenlenir.
Eğer çocuğunuzun Bobath terapisi alması gerekiyorsa RİBEM Riskli Bebek Danışma Merkezi’ne başvurabilirsiniz. Bobath Eğitmeni Uzm. Fzt Feride Bilir tarafından kurulan RİBEM’de deneyimli fizyoterapistler aracılığı ile bebeklere ve çocuklara yönelik Bobath Terapisi ve erken müdahale desteği verilmektedir.
Bobath Nörogelişimsel Tedavi Prensiplerine Dayanan “Erken Rehabilitasyon Programı’nda” Amaç Nedir?
Pozisyonlama, “Therapeutic Handling” olarak adlandırılan “özel el tutuşu” pozisyonlarıyla anormal postüral refleks aktivitenin önlenmesi, normal postüral reaksiyonlar ve otomatik hareket tepkilerinin fasilitasyonu, normal motor gelişim basamaklarının geliştirilmesi ve fonksiyonel hale getirilmesi, boyun ve vücut düzeltme reaksiyonlarının geliştirilmesi, tonus regülasyonu, simetrik, orta hat oryantasyonunun sağlanması, ekstremitelerin normal hareket deneyiminin artırılması, duyu girdisinin artırılması ve propriyosepsiyon eğitimidir.
Bobath Terapisi (NGT) Berta ve Karel Bobath tarafından 1940’lı yıllarda bulunmuştur. Pediatrik rehabilitasyon alanında çalışan pek çok terapist yıllar içerisinde bu yöntemin geliştirilmesine katkıda bulunmuşlardır. Bu yöntem fonksiyonel hareket paternlerini fasilite etmek için el temasını kullanmaktadır. Klinikte, bu yöntem çeşitli yaşta ve hastalığı olan çocuklarda kullanılmak üzere modifiye edilmiştir.
Bobath Terapisi (NGT)’Nin Temel Teorisi Nedir?
Bobath Terapisi ortaya çıkan yeni bilgileri, modelleri ve hareket teorilerini geliştirmeye devam etmektir. Fonksiyonel hareket kişisel durumun, çevrenin ve fonksiyonun birbiri ile etkili olmasını gerektirmektedir. Motor becerileri öğrenme ve adaptasyon için uygulama yapmak ve denemek gereklidir. Kişisel motor disfonksiyonların analizi, fonksiyonel limitasyonlara karar vermek için şarttır. Tedavinin odağı ve terapatik tutuşlar, kişisel fonksiyonel sonuçları başarmaya yardım etmede yararlanılan bir metottur.
Merkezi Sinir Sistemi (MSS) disfonksiyonu ile birlikte olan karakteristik hareket disfonksiyonlarını analiz etmek ve tanımlamak için NGT değerlendirmesi yapılmalıdır. Çocuğun hareket yeteneğini ortaya çıkarmak için hareket problemleri sınıflandırılmalı ve defisitlerin çocugun fonksiyonel becerilerinin açığa çıkmasını nasıl engellediğine karar vermek için klinik tecrübesi olan fizyoterapistler deneyimsiz fizyoterapistlere yol göstermelidir.
Yukarıda sayılan şartlar, uygun dokunmanın önemini, çocuğun aktif katılımını, terapistin çocuğun gereksinimlerine verdiği önemi, motive edici ortamın yaratılmasını, devam eden değerlendirmenin kullanımını, fonksiyonel aktiviteler içerisindeki hareketin kapsamını, dokunma yardımıyla terapistin geri bildirim algısının üst seviyeye ulaşmasını ve önleyici stratejilerin kullanımını (ortotik cihazlar ve uygun donanımlar gibi) vurgulamaktadır.
Bu teknikler algı kaynaklarını değerlendirmeyi, ağırlık taşıma ve ağırlık aktarma tekniklerini gerektirmektedir. Oyun aktiviteleri motivasyon ve bilişsel ve algısal uyaranların önemli unsurunu sağlamaktadır. Uygun donanım ve konumlandırma, terapinin amacına ulaşmasını sağlamaktadır. Böylece çocuk kendi özgüvenini ve uygun oyun alanlarındaki tam bağımsız gelişimini başarmak için gerekli hareket unsurlarını elde eder.
Özet
Bobath (NGT)Terapisi uygulamaları, çocuğun yapılandırılmış kontrolünü geliştirmek için, çocuğa özel dokunma tekniklerini geliştirmeyi bilen terapistler tarafından düzenlenebilir. Devam eden problemin çözüm sürecinde, fonksiyonel becerilerin arttırılabilmesi için gerekli hareket unsurlarını belirlemek ve eksik unsur ve engelleyici faktörleri saptamak amacı ile çocuğun yönteme verdiği cevabı analiz etmek gerekmektedir. Terapistlerin uygulaması gereken kontrakte kasları esnetmek, hareketliliği desteklemek, spastisiteyi engellemek ve amaca yönelik aktivitelerin içeriğindeki anormal postür hareketlerini düzeltmeye yönelik bir süreçtir. Amaç; çocuğun gelişimine uygun oyunlara katılması, özgüvenini kazanması ve okula başlayacak becerilere ulaşmasının sağlanmasıdır. Bireysel tedavinin, okul ve evdeki aktivitelerin bir araya getirilerek sürdürülmesi ile optimum başarı sağlanmış olur.